Att vara obekväm eller att få någon annan att känna sig obekväm. Maktspel

Jag vet inte om du har lagt märket till den ständiga maktkampen där vissa människor använder sig utav härskartekniker. Det är i alla fall något jag fightas med väldigt ofta. 
Där grundkänslan hos personen är rädsla då den känner sig hotad, hånad eller attackerad, vilket i sin tur gör  personen osäker och upplever sig själv som en person med dåligt självförtroende. Detta är något personen i sin tur väljer att inte visa utåt utan försöker dölja det bakom en mask. Genom att trycka ner andra, spela och lyfta andras svaghet för att höja sig själv. Detta är en falsk förhöjnad av position, då personen ständigt måste jaga efter nya offer att bekräfta och hävda sig på inför en publik. 


Det vi istället kan göra i ett sånt läge är att göra det mest läskigaste och härligaste som finns. 
Vi kan vara oss själva. 
Är det något som skrämmer skiten ur ovanstående personlighetstyper och får dom att känna sig obekväma , så är det att du är du. Var alltid dig själv. Det är det bästa vapnet. När du är dig själv är du i ditt fulla ess och är då också som mest kraftfull.  
Försöker någon förnedra, döma eller äga dig på ett manipulativt och psykologiskt plan, så stå bara stadigt eller gå därifrån. Gå dit du känner och fortsätt med det du precis innan hade tänkt att påbörja. 
Undvik att lägga nya ved på brasan genom att spela med eller att kasta liknande opassande kommentarer tillbaka.Då kommer personen att tända till ännu mer. Som ett exempel när någon blir arg och skriker, så svarar man genom att viska lungt och lågmält. 
- Varför skriker du för? Jag lyssnar och hör varje ord du säger. Vad behöver du?
Vill du utmana personen kan du då istället, gå bakom masken på hen direkt och säga liknande kommentarer som. 
- Jag uppfattar/upplever att du känner dig attackerad och kränkt, stämmer det? 
Som en pil har du gått förbi alla händelser och sätter pilen rätt i såret på personen istället. 
Var bered på att personen båda kan bli arg och ledsen här. 
OBS, avsikten här är inte att skada personen, avsikten är att få personen att sluta upp med sina handlingar och inse att hen är genomskådad. Att beteendet inte är något du accepterar. Tre djupa andetag här och fortsätt dialogen med respekt för er bådas välbefinnande.

Känslan ilska grundar sig i grundkänslan rädsla. Så tycker man att det känns jobbigt ibland att prata med någon som är aggressiv, så kan man visualisera personen som om den vore liten och rädd. Kanske har personen själv varit med om något jobbigt i livet som har skadat hen och gjort att rationalitet och empati inte alltid går i god med varandra. Något som här har blossats upp genom en trigger. Eller så beter sig bara personen klumpigt och dumt, det kan vi alla göra ibland och då är det bättre att man erkänner det än att dra upp saker som hände för 12 år sen. Då räcker det med en regäll och ångerfull ursäkt för att man senare stryker ett sträck över det. 

Utsätt aldrig dig själv för fara. 
Metoden är främst till för om du hamnar i en situation där familj, klasskompisar, kollegor m.m. fäller olämpliga kommentarer eller onödiga situationer uppkommer. 
På fester eller ställen där alkohol/droger brukas rekommenderar jag starkt att endast lämna och tänka på din säkerhet. Människor med psykisk ohälsa undanbeder jag dig också ifrån. Gå då istället och sök upp någon professionell att prata med om dina upplevelser och känslor kring fallet. Att gå och må dåligt för länge där du törtränger känslor är skadligt för dig och kan senare  förtskjutas och pysa ut på någon annan längre fram som inte förtjänar det. 

 

 

Det kommer alltid att finnas människor som kommer att bli obekväma av att just du är du på gott och ont. Utnyttja det inte utan, va den bästa och kärleksfullaste människan du kan vara. Lika kärleksfull som du är emot andra bör du även vara emot dig själv och vise varse. 
Möter du en person som försöker trycka ner dig för att höja sig själv, har du också ett eget ansvar kring detta. Du har ett ansvar över dina känslor, tankesätt och handlingar. Ta därför ansvaret att säga tyst till dig själv. Det hen gjorde emot mig just nu var inte okej, men det har inget med mitt egna värde att göra och jag är precis lika älskad innan som efter. 
Ta hand om dig på bästa sätt.
Va en krigare genom att vara dig själv. 
Att vara ärlig emot sig själv gör att du undviker att förtjusta känslor och situationer som du tycker är obehagliga och tar tag i dom där och då. Våga även att be om hjälp oavsett vad det än gäller, ifrån föräldrar, läkare, psykolog, läkare, polis, vänner, facket, chefen, you name it. 
Du är värd allt du önskar, du är värd att ge dig själv alla möjligheter till framgång vad det nu än må vara för dig. 
Ha en fin tisdag. /Taramella. 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Taramella

Välkommen! Den här bloggen är under uppbyggnad... Jag startade bloggen 2011, men nästa alla mina tankar och värderingar har ändrats successivt sedan dess och det mesta är raderat. 2015 gick jag in i den berömde väggen och gör nu en resa tillbaka ifrån utbrändhet, panikångest och minnessvårigheter. Jag flyttade nyligen till en storstad tillsammans med min nyfunna pojkvän och våra djur. Jag har tidigare studerat örtmedicin och läkekonst. På dagarna är jag mycket i naturen, lagar mat och är med djuren. I övrigt gillar jag att uttrycka mig genom dans, sång, skrift eller måleri. Går gärna på udda gratisevent eller skapar egna. Denna blogg uppdateras och skrivs på när lust och ork räcker till. Vill att båda ni och jag ska känna att detta är en kravlös och öppen blogg för alla. (Den här sida innehåller stavfel, osammanhängande meningar och påhittade ord, va ödmjuk och respektera att jag är under en läkningsprocess och ibland blir det tokigt.) Med det sagt åter igen varmt välkommen. 30/9 - 16 @Taramella

RSS 2.0