Jag provar menskoppen Organicup, så himla bra!

För ett tag sedan beställde jag en menskopp ifrån OrganiCup. 
Denna har jag nu provat under en veckas tid. För mig har den fungerat hur bra som helst! 
Jag tänkte att det skulle vara lite kruksigt i början när jag såg innehållet och var osäker på själva tekniken. Men det var egentligen super lätt! 
Som tur var hade jag kollat lite på youtube innan och där berättar en tjej att koppen fungerade mindre bra på ex yoga då hon var upp och ner! Vet inte om det verkligen satt rätt på henne då hon utförde det, men då hon upplevde att den läckte. Jag är sååå tacksam att jag fick reda på det innan och såg hennes video, så att jag själv inte utsatte mig för den situationen. 
Jag som går på Hot yoga i någon gång i veckan, hade bokat en tid just när jag precis fått denna nyfunna vän. På yogan får man inte lämna rummet under dom 90 minuterna som passet hålls och så är det speglar runt hela rummet. Det hade ju varit mardrömmen, enligt mig. Hade det varit någon annan hade jag nog inte reagerat, utan mer noterat oj och fortfatt yoga. Haha för det är ju ändå naturligt, men det kan känns jobbigt ibland när man inte är centrerad och tankarna fladdrar iväg om hur andra skule uppfatta en. 
I såna stunder, då får man kanske ta en giftfri binda istället för att underlätta under perioden. En hemsida som säljer sånt hittar du HÄR. 


Att inte vara upp och ner var det enda minuset som jag kunde komma på med denna menskopp. 
Fördelar är att jag inte behöver glömma av att ta med tamponger överallt jag går, fylla upp väskor och jackor för att ha i fall allt om....  Jag kan ha menskoppen ifrån dag ett som jag känner på mig att mensen är påväg till sista. Jag slipper hålla på att byta jämt och ständigt, tänka på olika storlekar. Jag sparar pengar, då den är återanvändningsbar och jag kan ha den i minst 5 - 10 år. 
Jag slipper gifter och kemikalier. Visste du att i mensskydd har man hittat, blekningsmedel, klorin, lim, parfym, lotion m.m. Ett ämne som dom har hittat heter Glyfosat och det används bland annat i världens mest sålda  ogräsmedel Roundup,  Ämnena i mensskydden är "troligtvis" canserframkallande. 
"Av betydelse är också att vaginan har en mycket större kapacitet att ta upp främmande ämnen än matsmältningssystemet. Det sker heller ingen nedbrytning, utan ämnen går direkt ut i blodet." 
För mig är detta helt galet och skrämmande!! 

 
 
 
 
 
 
OrganiCup! :) 
 
 
 
En liten diskret påse att förvara den i under dom vita veckorna. 
 
 
Och såhär såg den alltså ut! 
 
Jag skulle rekommendera alla oavsett ålder att ge menskoppen en chans. Ge den i present till din dotter eller kompis. 

Sök och läs gärna vidare om detta viktiga ämne.
Tänker du på vad du stoppar i din kropp?
@taramella
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Taramella

Välkommen! Den här bloggen är under uppbyggnad... Jag startade bloggen 2011, men nästa alla mina tankar och värderingar har ändrats successivt sedan dess och det mesta är raderat. 2015 gick jag in i den berömde väggen och gör nu en resa tillbaka ifrån utbrändhet, panikångest och minnessvårigheter. Jag flyttade nyligen till en storstad tillsammans med min nyfunna pojkvän och våra djur. Jag har tidigare studerat örtmedicin och läkekonst. På dagarna är jag mycket i naturen, lagar mat och är med djuren. I övrigt gillar jag att uttrycka mig genom dans, sång, skrift eller måleri. Går gärna på udda gratisevent eller skapar egna. Denna blogg uppdateras och skrivs på när lust och ork räcker till. Vill att båda ni och jag ska känna att detta är en kravlös och öppen blogg för alla. (Den här sida innehåller stavfel, osammanhängande meningar och påhittade ord, va ödmjuk och respektera att jag är under en läkningsprocess och ibland blir det tokigt.) Med det sagt åter igen varmt välkommen. 30/9 - 16 @Taramella

RSS 2.0